Pop-up-bibliotek med ponnyer sprider läslust i pandemitider
Inför Världsbokdagen den 23 april ville Adlibris och Bonnierförlagen uppmärksamma folkbibliotekens arbete med att sprida läslust till barn och ungdomar. Specifikt genom att lyfta hur biblioteken med nya kreativa lösningar har lyckats upprätthålla arbetet även under coronapandemin.
Folkbiblioteken ombads att berätta vad de gjort för att inspirera till läsning under pandemin för att tävla om 100 böcker att dela ut till sina unga biblioteksbesökare.
De aktiviteter och upptåg folkbiblioteken ägnat sig åt det senaste året inkluderar både det praktiska och det underhållande. Från hemleverans av böcker och skattjakter utomhus till att bygga kapprumsbibliotek på förskolor eller att skapa närbibliotek på simhallar, sporthallar och BVC. Vissa bibliotek tog fram färdiga bokpåsar med pyssel för utlån medan andra arrangerade utställningar i bibliotekets fönster. Blackout poetry, högläsning och bokcirklar var andra inslag i pandemivardagen.
– Det har varit ett sant nöje att läsa tävlingsbidragen. Det är ingen tvekan om att biblioteken sjuder av kreativitet, fantasi, berättarglädje och förmåga att hitta nya lösningar. Vi är djupt imponerade av alla fantastiska aktiviteter som genomförts under det här året. Vi hoppas att det fortsätter även när pandemin är över, säger Bodil Unenge, hållbarhetsansvarig på Bonnierförlagen.
Det var ingen enkel uppgift för juryn att kora en vinnare bland alla fantastiska bidrag. Efter moget övervägande enades juryn kring ett bidrag som stack ut lite extra.
I Hylte, Hallands minsta kommun, tog litteraturpedagogen Sanna Svensson och språkstartaren Åsa Engberg på Hyltebiblioteken hjälp av några ovanliga läsfrämjare – sina ponnyer. Med de små hästarna och en mängd hästböcker gav de liv år ett pop-up bibliotek i Hyltebruks centrum och skapade hästmys och boklån i ett. En rolig aktivitet som bidrar till att lägga grunden till läsning från tidig ålder och nå ut till många barn och familjer.
– Vi i juryn delar deras glädje över att trots restriktioner kunnat hitta sätt att arbeta för ökad läslust hos barn och unga, och hoppas att 100 böcker att dela ut ytterligare ska öka glädjen! Grattis Sanna Svensson med kollegor på Hyltebiblioteken, säger Conny Björkdahl, Försäljningschef B2B på Adlibris.
Som vinnande bibliotek får de 100 böcker att dela ut till vetgiriga och lässugna barn som besöker biblioteket: Hjärnstark Junior, Fatta svårt – Galaxer och Morris Mohlin – Iskallt uppdrag.