Framtidens förlag – perspektiv från två kontinenter
Torsdag den 24 september sänds ”The future of publishing”, det sextonde samtalet på plattformen Digitally Yours. Annie Olivier från det sydafrikanska förlaget Jonathan Ball Publishers och Bonnierförlagens CMO Jenny Bjuhr Berggren samtalar om de strategier som hjälpt respektive förlag att utvecklas och anpassa arbetet under Covid-19. Samtalet modereras av Lidudumalingani Mqombothi, vinnare av Caine Prize 2016 för novellen Memories we lost.
Digitally Yours är Svenska Ambassaden i Pretorias digitala plattform för kulturellt utbyte. I en tid när festivaler, turnéer och mässor tvingats ställa in kan dialogen mellan Sverige och Sydafrikas kultursektorer fortsätta genom plattformen. Aktörer från de båda länderna förs samman i en serie livesända samtal som kretsar kring hur samhället påverkas av pandemin.
– Då vi i branschen möter liknande utmaningar är det viktigt att vi delar erfarenheter över geografiska gränser. Oavsett vart vi verkar har vi det gemensamt att vi alla befinner oss i någon fas i den övergripande förändring kopplad till den digitala omställningen branschen genomgår. Vi har så mycket att vinna på att lära av varandra och jag ser fram emot ett givande samtal, säger Jenny Bjuhr Berggren, CMO på Bonnierförlagen.
Samtalet på Digitally Yours arrangeras av Svenska Ambassaden i Pretoria i samarbete med Bokmässan 2020 (där Sydafrika är årets hedersgäst), organisationen Hear Your Voice och SelmaStories, där samtalet livesänds den 24 september kl.18.00.