Bonnierförlagen, 2025-01-24

Logotyp: Ilse Berglin

Bonnierförlagen lanserar nytt digitalt förlag: Bouq Publishing

Under Rebecka Lefflers ledning ska nya Bouq Publishing bli en snabbfotad digital aktör att räkna med. Förlaget etablerar sig i Sverige och kommer även att verka på internationella marknader med starka titlar av bland andra Anna Jansson, Jonas Moström och Samuel Karlsson. Med rekryteringen av välbekante förläggaren Oskar Törnström, tidigare förläggare på Bokfabriken, ser Leffler ljust på framtiden för det nya förlaget.

– Oskar Törnström är en av branschens mest meriterade och innovativa förläggare inom digitala böcker. Han har en spännande bakgrund som förläggare och konceptutvecklare för några av de senaste årens största och mest populära författarskap och serier. En drömrekrytering med andra ord, säger Rebecka Leffler, Förlagschef, Bouq Publishing.

Det nya förlaget ser Sverige som en nyckelmarknad vilket innebär att en avgörande del i förlagets strategi blir att snabbt identifiera nya möjligheter och modeller för både författare och lyssnare.

– Vi kommer att möta både författarnas och lyssnarnas behov genom flexibla modeller i allt från hur vi skapar till hur vi tillgängliggör våra berättelser. Vi tror på snabbare utgivningscykler, flexibla format och möjlighet för våra författare att få datadrivna insikter. Vårt fokus är spänning och jag vill fortsätta skapa omtyckta universum med några av Sveriges mest populära ljudboksförfattare, säger Oskar Törnström, Ansvarig förläggare Sverige Bouq Publishing.

I samband med lanseringen flyttar också BookBeats Rights & Production-verksamhet över till Bouq Publishing och Victoria Vatanskaja börjar på förlaget som Head of Publishing, International Markets. Med en bakgrund från både BookBeat och Storytel tar hon med sig en gedigen erfarenhet av digitala böcker och affärsutveckling. Förlaget kommer under Victorias ledning att vidareutveckla sin internationella strategi, med fokus på Finland och Polen.

Victoria, Rebecka och Oskar Foto: Emilia Gårdstam

– Vi har stora förväntningar på vad den här satsningen kan innebära. 2024 var ett fantastiskt år för vår utgivning inom BookBeat med stora försäljningsframgångar och topplistplaceringar på framför allt den finska marknaden med Helen Fields och Patrick Taylor i toppen. Fokus ligger nu på att bredda vår katalog, och förstärka närvaron på den globala marknaden, säger Victoria Vatanskaja, Head of Publishing International Markets.

– Det finns fortsatt stor potential och tillväxt på ljudboksmarknaden. Med detta initiativ vill vi bredda vår ljudboksportfölj. Vi har redan från start en fungerande affär, en stark internationell katalog och ett team med spetskompetens som för oss är avgörande för att nå dit, säger Håkan Rudels, VD Bonnierförlagen.

För mer information, vänligen kontakta:

Rebecka Leffler • Förlagschef, Bouq Publishing, Bazar förlag och Max Ström • rebecka.leffler@bazarforlag.se

Håkan Rudels • VD Bonnierförlagen, hakan.rudels@bonnierbooks.com