Bonnierförlagen, 2021-08-11

Foto: Caroline Andersson Renaud

Mattias Fyrenius, VD Bonnierförlagen: ”Vi har aldrig upplevt något liknande”

I dag publicerade Svenska Förläggarföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen sin halvårsrapport om den svenska bokbranschen. Den visar att det under första halvåret såldes totalt 34 miljoner fysiska och digitala böcker. Av detta stod Bonnierförlagens olika förlags utgivning för drygt 25 %.

– Det vi upplever nu i bokbranschen är helt unikt. Varken branschen eller vi på Bonnierförlagen har någonsin sålt så många böcker som vi gjort det gånga halvåret och det är inget annat än ett fantastiskt styrkebesked för såväl boken som berättandet i sig, säger Mattias Fyrenius, VD Bonnierförlagen.

Förra årets trend med ökad försäljning året håller i sig. Rapporten visar att trenden förstärkts något under första halvan 2021 då bokförsäljningen ökade med 10,2% i omsättning. Pandemin har påverkat mycket enligt Mattias Fyrenius som ser tydliga förändringar inte minst i hur man köper böcker och i vilket format –näthandeln ökar och han ser en kraftig ökning för ljudböcker.

─ Även om det förstås är glädjande att branschen växer även i kronor blir jag mest upprymd av att volymerna är historiska höga. Att det säljs många böcker hoppas vi innebär att det läses och lyssnas på många böcker och detta är siffror vi eller branschen aldrig varit i närheten av. Boken står starkare än någonsin, säger Mattias Fyrenius.

Mattias Fyrenius funderar på om en bakomliggande faktor är att många under pandemin blivit påminda om eller kanske för första gången upptäckt det meningsfulla med att läsa böcker.

– Vi är självklart nyfikna på hur branschen kommer att utvecklas när samhället nu äntligen öppnas upp igen, men vi hoppas och tror att det etablerats många nya vanor kring läsning och lyssning som kommer att bestå framöver.

Rapporten visar också att ökningen i omsättning gäller samtliga genrer.

– Extra glädjande är att se en kraftig ökning i försäljning av barnböcker, vilket jag vill hävda är viktigt över tid både för branschen och för samhället i stort, säger Mattias Fyrenius.