Martin Ahlström

Marknadschef Albert Bonniers Förlag

Martin Ahlström började jobba extra i en bokhandel som 14–15-åring. Efter studenten blev han kvar och arbetade i sju år som butikschef. År 2004 satte han för första gången foten på Bonnierförlagen, hos Bokförlaget Max Ström. Idag är han marknadschef för Albert Bonniers Förlag och Wahlström och Widstrand.

 

Du har haft flera olika roller i på Bonnierförlagen, hur har din resa i förlagshuset sett ut?

– Min resa började på Bokförlaget Max Ström, där jobbade jag mitt första år som säljare och mitt andra år som försäljningschef. De två åren var en fantastiskt bra skola, där jag fick lära mig så mycket om hur ett förlag fungerar i sin helhet och jag fick förståelse för alla delar i processen.

Efter Max Ström klev Martin över till Albert Bonniers Förlag, där han arbetade med försäljning och som produktchef för Bonnier Impact.

–  Detta gjorde jag fram till 2008, när Bonnierförlagens marknadsavdelning bildades och jag tog över som marknadsansvarig för Alberts Bonniers Förlag och för Bonnier Fakta. Efter några år gick jag över som marknadschef för Albert Bonniers Förlag och Wahlström och Widstrand, i samband med att organisationen förändrades och på den vägen är det.

Vad får du göra i rollen som marknadschef? Hur kan en arbetsdag se ut?

–  Rollen innebär extremt mycket möten. Det kan handla om att diskutera böcker som vi kanske ska göra om tre år, vad tror vi om den och så diskuterar vi den utifrån ett marknadsperspektiv. Kanske att en vänförening för ett författarskap hört av sig och vill göra ett samarbete eller så hör en författare av sig och vill diskutera något. Men jag skulle säga att den största delen handlar om att titta på varje verk och författarskap och sätta strategin för hur vi bör få det att möta marknaden. Att hantera de förväntningar som finns från en författare och internt på en lansering, samt att vara operativt delaktig i lanseringarna. Jag skulle gissa att runt hälften av arbetet är det sistnämnda.

– När jag förklarar för mina barn vad jag gör på jobbet så är det att göra författare nöjda och böcker kända, det är egentligen mitt huvuduppdrag.

Att få jobba nära författarna, förläggarna och nära böckerna och samtidigt också få förståelse för de andra delarna och få ta del av både läsandet, böckerna och siffrorna är de roligaste med jobbet, enligt Martin.

– Utgivningsmötena och manusmöten som jag sitter med på känns lite som julafton. Första gången jag får höra när en förläggare pratar passionerat om en ny bok som de har läst, det är något som man fastnar för.

– Och sedan är det ju den här oberäkneligheten – att aldrig riktigt veta och att det varje dag händer någonting nytt. Att jobba i en bransch som ständigt förändras i kapp med samhället. Det är klart att det blir en osäkerhet i det hela som ibland kan vara lite jobbig, men det är ju också det som är charmen med branschen, att det aldrig blir någon slags stilltid.

Hur ser du på bokbranschens framtid?

– Jag tror att den linjen vi går på just nu bara kommer dras ut. Jag tror att efter det här året som har varit nu, i och med pandemin, har vi inte sett fler läsare, utan de som läser och lyssnar har läst och lyssnat mer. Och jag tror att hela pandemin har förstärkt de vanor som man redan haft, snarare än att man skaffar sig nya. Sen tror jag att vi kommer se ett skifte och att spänningslitteraturen kommer bli mer i ljud på långsikt, men det är min egen gissning.

Om du fick testa på en annan roll inom Bonnierförlagen för en dag, vilken skulle det vara?

– Oj! Jag har ju haft så många roller och anser mig ha koll på de flesta. Så jag tänker för att gynna både mig och företaget skulle jag vilja praoa hos mina nära kollegor på PR-sidan. Genom att lära mig mer om deras dagliga arbete skulle det utveckla min förståelse och kunskaper om detta och på så sätt än mer underlätta deras arbete.