BonnierHoops vinner två priser i Gyllene Hjulet
BonnierHoops, en satsning för att öka intresset för läsning och litteratur genom att kombinera basket och kultur, har vunnit i kategorierna Årets långsiktiga och Årets samhällsengagemang i branschtävlingen Gyllene Hjulet.
De senaste tre sommarloven har BonnierHoops arrangerats på Friskväderstorget i Biskopsgården, Göteborg, där barn och ungdomar i område har fått tillfälle att spela basket och läsa i en rad olika aktiviteter. Initiativet drivs av Bonnierförlagen, Håkansson United och Svenska Basketbollförbundet.
Gyllene Hjulet, en branschtävling som anordnas av Sponsrings och Eventsverige (SES), uppmärksammar och hyllar företag och organisationer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt.
Bodil Unenge, hållbarhetsansvarig på Bonnierförlagen:
– Vi på Bonnierförlagen är otroligt stolta och glada över att BonnierHoops vinner både kategori Årets samhällsengagemang och Årets långsiktiga. BonnierHoops förtjänar all uppmärksamhet, det är ett samverkansprojekt som genom åren bevisat att allt är möjligt med engagemang, uthållighet och samarbete.
Motivering Gyllene Hjulet: Årets långsiktiga
Demokratins grund är att läsa. Vinnaren har skapat ett återkommande sommarevent för unga där olika kulturer möts och utvecklas inom basket, kultur och utbildning, Eventet har haft en positiv inverkan i området som lett till färre brott och en tryggare vardag för alla. Idén var en slam dunk och en trepoängare. Vi hoppas att Bonnier fortsätter investera i projektet många år till.
Motivering Gyllene Hjulet: Årets Samhällsengagemang
Ett initiativ där man verkligen hittat målgruppens drivkrafter och samtidigt vävt in utvecklande och viktiga parametrar som utbildning och läsning som huvudavsändaren står bakom. Det här är ett viktigt och relevant ekosystem av aktörer för att få effekt.